Era globalisasi serta
kemajuan teknologi terkini menyaksikan tidak kira golongan kanak-kanak, remaja
dan orang berumur begitu leka dengan gajet masing-masing. Paling membimbangkan
adalah golongan remaja yang kebanyakannya masih di bangku sekolah dan juga
penuntut IPT. Generasi kini dilihat lebih banyak menghabiskan masa dengan gajet
canggih mereka berbanding dengan membaca buku mencari ilmu. Ini jelas menunjukkan
tradisi ilmu sudah semakin pupus dalam kalangan generasi muda. Apabila
membincangkan tentang ilmu ini, antara ilmu yang dilihat semakin dipinggirkan
adalah ilmu sejarah. Inilah nasib yang perlu dilalui oleh ilmu sejarah dalam
era globalisasi hari ini. Keadaan alam sekeliling sedikit sebanyak menjadi
penyumbang mengapa subjek sejarah semakin dipinggirkan dan dilupakan selari
dengan peredaran zaman.
Generasi
Baru dan Sejarah
Meneliti
catatan-catatan sejarah negara sebagaimana yang dipaparkan dalam buku sejarah
ia memperlihatkan kegigihan datuk nenek orang Malaysia pada masa dahulu
berjuang mempertahankan negara dari cengkaman penjajahan. Bagi generasi hari
ini mereka tidak berpeluang meniti zaman-zaman yang penuh mencabar itu
sebaliknya hanya mampu membaca dan mengetahuinya melalui bahan bacaan seperti
buku-buku sejarah di samping melalui mata pelajaran sejarah yang diwajibkan di
sekolah. Sejauh mana generasi muda sekarang berminat mengenai sejarah negara
ini adalah suatu persoalan yang sangat subjektif dan sukar digambarkan. Malah,
jika kita membuat kajian terhadap sekumpulan anak muda zaman ini untuk menguji
kecerdikan dan pengetahuan mereka mengenai sejarah negara pastinya akan lebih
menjurus kepada rumusan yang cukup mengecewakan.
Penulis berani
mengatakan bahawa kebanyakan anak muda sekarang langsung tidak mengetahui fakta
dan peristiwa penting yang membabitkan sejarah negara seperti nama-nama pejuang
kemerdekaan. Misalnya masih ada yang tidak tahu siapa Tunku Abdul Rahman, tidak
tahu tarikh-tarikh penting seperti bila Tanah Melayu diserang Jepun, kejadian
berdarah Bukit Kepong serta tahap kezaliman Komunis yang cukup mengerikan. Mereka
bukan saja tidak tahu malah juga tidak mahu mengambil tahu ataupun berusaha
untuk mempelajarinya atas alasan tidak perlu dan tidak membawa apa-apa manfaat.
Jelas mereka masih tidak memahami kepentingan untuk menghayati sejarah negara
sendiri. Ini menunjukkan mereka lebih berminat untuk menumpukan perhatian
kepada masa depan kerjaya, keluarga dan kewangan berbanding masa depan negara
kita. Namun, satu perkara yang mereka lupa ialah segala perancangan masa depan
mereka itu akan hancur dan musnah andai masa depan negara ini tidak terus
dipelihara.
British Banyak Mengajar
Erti Kelemahan Bangsa Tanah Melayu
Topik mengenai
penjajahan British di Tanah Melayu sebenarnya sarat dengan pengajaran. Ia tidak
boleh dipandang sebelah mata dengan menganggap ia sekadar memenuhi silibus
dalam mata pelajaran Sejarah di sekolah. Secara amnya, penjajahan British telah
membuka pekung masyarakat Tanah Melayu pada waktu itu yang selama ini sangat
mudah menerima pujukan, membuat sesuatu tanpa memikirkan masa depan negara, tahap
pemikiran dan pendidikan yang masih rendah, serta kelemahan mental dan fizikal adalah
asas kepada penjajahan British ke atas Tanah Melayu pada waktu itu.
Sejarah boleh merancang
masa depan
Negara maju mereka
rajin mengkaji perkembangan sesuatu masyarakat. Dari situ mereka boleh mengagak
apa yang masyarakat akan guna, akan pakai, akan buat pada masa depan. Ini
kerana masa depan boleh dirancang berdasarkan apa yang telah berlaku iaitu
sejarah. Sebab itu mereka boleh maju
ke depan berbanding bangsa-bangsa lain. Mereka mampu cipta teknologi untuk
masyarakat yang lain. Dan Malaysia merupakan sebuah negara pengguna teknologi
luar yang terbesar kerana apa kerana orang Malaysia tak boleh nak cipta
teknologi, tidak tahu teknologi apa yang hendak di buat dan untuk apa teknologi
itu dicipta dan teknologi itu untuk siapa?
Sejarah
Mempunyai Nilai Yang Tersendiri
Negara kita telah
dijajah selama lebih kurang 447 tahun suatu masa yang sangat lama. Pelbagai
maklumat dan dokumen ttg negara ini telah dipegang oleh penjajah. Dokumen lama
mempunyai nilai yang sangat tinggi. Justeru itu, penjajah telah membawa balik
segala dokumen negara ini ke negara mereka dan menyimpan semua dokumen tersebut
di Arkib mereka. Semua sudah sedia maklum bahan sejarah atau tinggalan sejarah
bernilai ratusan ribu atau juta ringgit. Sejarah mempunyai nilai yang sangat
tinggi jika dibandingkan dengan wang ringgit. Di Malaysia pada hari ini
terdapat monument, tugu dam bangunan lama dan bersejarah yang masih terbiar
begitu sahaja. Ini menjadi antara tarikan utama pelancong luar negara jika
mereka melawat negara luar. Dan dalam hal ini Malaysia antara negara yang
paling banyak tinggalan bahan sejarah yang belum dipulih sepenuhnya.
Fakta
masyarakat majmuk
Sudah diketahui umum
bahawa Malaysia merupakan sebuah masyarakat majmuk yang terdiri daripada
Melayu, Cina dan India dan beberapa kaum minoriti seperti Singh, Siam, dan
etnik-etnik di Sabah dan Sarawak. Cuba kita lihat masyarakat Malaysia pada hari
ini? siapa ? Malaysia ada rakyat Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Uganda, Vietnam,
Myanmar dan banyak lagi. Jika kita tidak buta sejarah dan masih ingat tentang
sejarah kewujudan masyarakat majmuk di Tanah Melayu sudah pasti kita boleh
meramalkan apa yang akan berlaku pada masa akan datang jika sejarah lama
berulang kembali. Bukan kita ingin menyesali kedatangan orang Cina dan India ke
Tanah Melayu pada masa dahulu, tetapi Malaysia perlu menjadikan ini sebagai
sempadan kepada kebebasan terhadap keluar masuk rakyat asing ke negara ini.
Jika tiada sekatan, tidak mustahil fakta tentang masyarakat majmuk Malaysia
yang dulunya terdiri dari Melayu, Cina, India, Siam, Singh akan berubah. Rasanya
pembaca yang bijak mengetahui apa yang saya maksudkan itu.
Saya mencadangkan agar
sejarah negara perlu menjadi subjek wajib di IPT sepertimana subjek pengajian
Malaysia, Hubungan Etnik dan TITAS. Mungkin timbul persoalan kenapa perlu
belajar lagi sedangkan di sekolah mereka sudah belajar ini semua? Jawapannya adalah
kita kena tengok kenapa bahasa Inggeris masih menjadi subjek wajib sehingga ke
IPT pada hari ini sedangkan bahasa Inggeris sudah diajar di tadika, sekolah
rendah dan sekolah menengah? Untuk apa? Sudah tentu untuk memperkukuhkan
penguasaan bahasa Inggeris pelajar kan? Jadi, usaha tidak salah jika subjek sejarah
juga di wajibkan sehingga ke IPT untuk memperkukuhkan penguasaan mereka
terhadap sejarah negara dan pada masa yang sama dapat memperkukuhkan semangat
jati diri dan patriotisma generasi yang bakal menjadi pemimpin negara pada masa
akan datang.
No comments:
Post a Comment