Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Thursday 31 October 2013

I LOVE MY KAMPUNG......

Salam sayang semua pembaca blog saya.....

I really love my kampung....Tumpat, Kelantan.

Tumpat merupakan daerah yang kecil terletak di negeri Kelantan. Penduduknya terdiri daripada orang Melayu, Cina, India, Sikh, dan Siam. Sejak dibangku sekolah saya telah bergaul dengan kawan-kawan yang terdiri dari bangsa Cina, dan Siam. Kami sangat rapat walaupun berbeza agama dan budaya. Tidak terasa kita berbeza. Apa yang kami rasa hanyalah kita kawan yang rapat. Begitu juga dengan ibu bapa kita. Mereka dapat hidup bersama, mencari rezeki bersama dan meminum kopi, bersembang di kedai kopi yang sama. Sepanjang hidup saya dari kecil hingga kini tidak pernah saya dengar berita orang Melayu dan orang Cina atau orang Siam bergaduh. Apa yang saya dapat lihat hanya satu iaitu kedamaian ditambah pula dengan suasana kekampungan dengan angin yang menderu, segar dan jauh sekali pencemaran udara, kebisingan kota dan crowded. Tidak ada langsung. 

Apabila pergi ke pasar, saya rasa sangat seronok kerana di pasar juga anda akan dapat lihat pelbagai bangsa duduk rapat2 menjual hasil jualan mereka. Masing-masing seronok mencari rezeki. Walaupun harga barang keperluan semakin meningkat, tetapi harga barang keperluan dapur di sini masih lagi rendah jika dibandingkan dengan tempat2 lain. Tetapi apa yang paling mahal di sini ialah anda tak jumpa ditempat lain iaitu keramahan bangsa2 di sini yang tidak ada langsung rasa perbezaan dan mereka menggunakan satu bahasa yang sama iaitu loghat kelate. Itulah yang paling mahal saya rasa bila memperkatakan pasal masyarakat Kelantan. Di sini juga mewah dengan segala makanan yang paling saya suka dan semua orang Kelantan suka ialah nasi berlauk, pulut pagi, akok, jala emas, tahi itik, ketupat sotong, tepung malas, apam balik dan banyak lagi. Walaupun semua makanan ni ada dijual di negeri lain, namun dari segi persembahan dan rasa tidak sama jika tidak orang Kelantan yang membuatnya.

Saya suka rumah saya. Rumah saya dulu dibuat daripada kayu dan terletak di tepi sawah. Teringat saya dulu-dulu semasa musim menuai dan menanam padi. Nyaman dan damai saya rasakan. Saya paling suka bila angin melambai-lambai, pohon nyiur melambai-lambai, kicauan burung, bayu bertiup lembut dan sesuai sangat dengan lagu yang dinyanyikan oleh Datuk Fauziah Ahmad Daud yang antara bait lagunya berbunyi lihatlah....keindahan...kampungku bersama hatiku.... waktu inilah kanak-kanak berlari riang bermain layang-layang...best sangat....hanya kedamaian yang dirasakan.....damai sangat....

Bersambung lagi....di lain waktu saya akan upload gambar2 menarik di Tumpat, Kelantan.

No comments:

Post a Comment