1. Ciri-ciri
masyarakat majmuk di Malaysia menurut J.S. Furnivall adalah
i.
Terdapat pelbagai bangsa, ras dan etnik
ii.
Mereka hidup bersama tetapi tidak
bercampur atau tidak bersatu
iii.
Terpisah disebabkan unit politik yang
berbeza
iv.
Setiap bangsa mempunyai agama, bahasa,
kebudayaan yang tersendiri
A.
i dan ii
B.
i, ii dan iii
C.
ii, iii dan iv
D.
Semua di atas
Jawapan:B
2. Apakah faktor yang telah
menyebabkan wujudnya masyarakat pelbagai bangsa di negara ini?
A.
Imperialisma
B.
Kolonialisma
C.
Kapitalisma
D.
Federalisma
Jawapan: B
3. Manakah perkara dalam
Perlembagaan Persekutuan yang bersangkut paut dengan perpaduan dan hubungan
etnik
i.
Agama Islam agama rasmi negara
ii.
Bahasa Melayu bahasa rasmi negara
iii.
Hak istimewa orang Melayu
iv.
Politik
A.
i dan ii
B.
i, ii dan iii
C.
ii, iii dan iv
D.
Semua di atas
Jawapan:B
4. Agama Islam agama rasmi negara. Walau bagaimanapun, agama-agama lain
juga diberi kebebasan untuk diamalkan dengan aman dan tenteram. Kenyataan ini
merujuk kepada ________ Perlembagaan Persekutuan.
A.
Perkara 3 (1)
B.
Perkara 152
C.
Perkara 153
D.
Perkara 160
Jawapan: A
5. Dari segi budaya, masyarakat Baba dan Nyonya di Melaka telah mengalami
proses _________ dengan masyarakat tempatan.
A.
Asimilasi
B.
Amalgamasi
C.
Naturalisasi
D.
Integrasi
Jawapan: A
6. Menurut ajaran Islam, tujuan utama manusia diciptakan berbangsa-bangsa
adalah
A.
Untuk berkenal-kenalan di antara satu sama lain
B.
Mencari apakah kelemahan bangsa lain
C.
Membentuk ukuwah
D.
Berbaik-baik di antara satu sama lain
Jawapan: A
7. Kesan kedatangan bangsa asing ke negara ini adalah seperti berikut KECUALI
A.
Sekolah pelbagai aliran
B.
Bahasa yang berlainan
C.
Pertumbuhan pekan-pekan kecil
D.
Kegiatan ekonomi yang berlainan
Jawapan: C
8. Kadazan, Dusun,Bajau.
Ketiga-tiga sukudi atas adalah suku kaum yang terdapat di
A. Sabah
B. Sarawak
C. Orang asli
D. Wilayah Persekutuan
Jawapan: A
9. Berikut merupakan faktor mengapakah buruh-buruh daripada China dan India
berminat untuk datang bekerja sebagai buruh di Tanah Melayu KECUALI
A.
Ketidakstabilan
politik di negara asal
B.
Pertambahan
penduduk dan kekurangan makanan
C.
Galakkan
daripada Sultan
D.
Kekurangan
pekerjaan di negara asal
Jawapan: C
10. Orang Cina yang bekerja di
ladang gambir di Tanah Melayu di bawa masuk melalui sistem
A.
Sistem
Ahli
B.
Sistem
Kangcu
C.
Sistem
Kangani
D.
Sistem
Kad
Jawapan: B
11. Pilih kenyataan yang SALAH
A.
Kedatangan
bangsa asing ke Tanah Melayu telah berlaku sejak sebelum zaman Kesultanan
Melayu Melaka.
B.
Sebelum
penjajahan British, kedatangan bangsa asing ke Tanah Melayu adalah bermotifkan
perdagangan sahaja.
C.
Kedatangan
bangsa asing ke Tanah Melayu semasa penjajahan British telah memberikan kesan
kepada pembangunan ekonomi Tanah Melayu.
D.
Bangsa asing datang untuk menyebarkan agama
dan budaya mereka.
Jawapan: D
12.
Pendidikan awal secara tidak formal bagi masyarakat Melayu yang terkenal
sebelum kemerdekaan adalah
A.
Sekolah
Rakyat
B.
Sekolah
Agama Rakyat
C.
Sekolah
Agama
D.
Sekolah
Pondok
Jawapan: D
13.
Ciri-ciri pendidikan Melayu di zaman penjajahan British adalah seperti berikut KECUALI
A.
Struktur
bangunan yang tidak sempurna hanya beratapkan rumbia dan lantai tanah
B.
Tidak
ada pendidikan Inggeris di sekolah Melayu
C.
Sekolah
Melayu setakat sekolah rendah sahaja
D.
Sekolah
Melayu dibiayai oleh guru-guru agama
Jawapan: D
14.
“Hanya wujud satu jenis sekolah sahaja iaitu sekolah
kebangsaan. Walau bagaimanapun, ia ditentang oleh orang Cina dan Melayu yang
merasakan ia boleh membunuh bahasa ibunda masing-masing.”
Kenyataan di atas berkaitan dengan
salah satu laporan pendidikan sebelum merdeka. Laporan tersebut adalah
A.
Laporan Barnes
B.
Laporan Rahman Talib
C.
Laporan Razak
D.
Laporan Kabinet
Jawapan: A
15.
Sekolah Inggeris yang pertama di Tanah Melayu yang didirikan oleh pihak British
dan ia terbuka kepada semua kaum di Tanah Melayu adalah
A.
Free
School
B.
Penang
Free School
C.
King
Edward School
D.
Raffles
College
Jawapan: B
16.
Masyarakat Melayu terkebelakang dalam bidang pendidikan yang disediakan oleh
penjajah British pada peringkat awal
kerana
i.
Takut anak-anak mereka terpengaruh dengan ajaran Kristian
ii.
Minda masyarakat Melayu yang masih belum terbuka
iii.
Masyarakat Melayu masih tidak tahu kepentingan pendidikan
iv.
Sekolah jauh dari tempat tinggal
A.
i dan ii
B.
i, ii dan iv
C.
ii, iii dan iv
D.
Semua di atas
17.
Antara isi kandungan Falsafah Pendidikan Negara adalah untuk melahirkan
individu yang mempunyai perkara-perkara berikut iaitu:
i.
Berilmu
ii.
Berakhlak Mulia
iii.
Bertanggungjawab
iv.
Berketrampilan
A.
i dan ii
B.
i, ii dan iv
C.
ii, iii dan iv
D.
Semua di atas
Jawapan:
D
18.
Di bawah sistem pendidikan kebangsaan, sekolah-sekolah seperti sekolah
berasrama, sekolah khas, dan sekolah sukan adalah terletak di bawah kategori
A.
Sekolah Khas
B.
Sekolah Menengah
C.
Sekolah Lepasan Menengah
D.
Sekolah Jenis Kebangsaan
Jawapan:
C
19.
Objektif pelaksanaan J-Qaf di sekolah rendah adalah untuk
A.
Membolehkan pelajar menguasai bahasa Arab
B.
Membolehkan pelajar menguasai Al-Quran, bahasa Arab, Jawi dan Fardu Ain
C.
Untuk kanak-kanak Islam mempelajari Islam
D.
Untuk mempelajari asas-asas bahasa Arab
Jawapan:
B
20.
Antara cirri-ciri Falsafah Pendidikan Negara, pendidikan perlu bertunjangkan
kepada kepercayaan kepada Tuhan. Ini membawa maksud berikut KECUALI
A.
Untuk membentuk manusia yang seimbang rohani dan jasmani
B.
Untuk melahirkan manusia yang berakhlak mulia
C.
Semua tindakan berlandaskan ajaran agama
D.
Memupuk rasa bangga pada diri sendiri
Jawapan:
D
21. Berikut merupakan ciri-ciri sekolah
pondok sebelum penjajahan British KECUALI
A.
Terkenal di negeri Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perak
B.
Mengajarkan ilmu-ilmu agama
C.
Menyediakan pendidikan sains dan matematik
D.
Dijalankan di madrasah-madrasah dan bangunan yang dibina sendiri
Jawapan:
C
(bersambung lagi....)
salam puan
ReplyDeletesyabas di atas usaha yang cemerlang!
mohon izin untuk pautan di blog saya untuk kegunaan pelajar.
salam puan, ni soalan untuk tajuk ape?
ReplyDeleteTerima kasih Rosfazila kerana sudi mengunjungi blog saya. Sekadar berkongsi ilmu yang Allah pinjamkan...Saya izinkan kerana ilmu perlu dikongsi...soalan ini adalah di bawah tajuk Pendidikan dan hubungan etnik mengikut modul Hubungan Etnik edisi kedua, UKM.
ReplyDeleteAssalamualaikum...prof, saya ade cari koleksi soalan2 lepas di ptsl,ukm tapi dukacita la prof ... Saya nkrujuk n buat latihan sebelum final exam bln jun ni...jika tak keberatan boleh Prof email pada saya dapat satu contoh paper Pon xpe... Ini email saya dasuki_gha@yahoo.com terima kasih prof
ReplyDeletehi, salam sejahtera....saya nak tanya tentang jawapan soalan 1,3 dan 4.....jawapan soalan 1 bukan A ke? kerana masyarakat majmuk tetap hidup dalam satu politik yang sama, tidak terpisah.....jawapan soalan 3 bukan B ke? politik tidak termasuk jika lihat dalam buku....jawapan soalan 4 sepatutunya A ....perkara 150(6a) adalah tentang kedudukan agama Islam....hope can clarify these few things....thank you. ^ ^
ReplyDeleteThank you so much Lim...actually ada berlaku kesilapan teknikal terutamanya pada soalan no 3 dan 4. Penjelasan bagi soalan 1 adalah ia mengguna pakai takrifan yang diberikan oleh J.S Furnivall terhadap masyarakat majmuk pada waktu itu dan bukannya merujuk kepada zaman sekarang.
Deletesalam Dr. bagaimana kalau saya nak dapatkan buku ini? adakah kedai-kedai buku yang menjual buku ini khususnya di sabah.
ReplyDeleteAlaikusalam terima kasih Lydia..buku ni terbitan universiti, so tidak ada dijual di sabah ia hanya ada di Universiti Malaysia Pahang. Kalau berminat nak beli boleh hubungi saya di hasnah@ump.edu.my
ReplyDeletenak sambungan please
ReplyDeletesambungan apa tu saudara? no phone office ke?
DeleteMaksudnya sambungan dari soalan ini puan :)
Deletehi,
ReplyDeletenak tanya tentang soalan no.5,
jawapan bukan B ke?
Assalamualaikum..soalan no 16 tak ade jawapan ke? :)
ReplyDeleteSalam,nk kepastian ada yang Salah ke puan?
ReplyDeleteassalamualikum puan, boleh tak puan email pada saya past year paper hubungan etnik. Ini email saya najwa_leo94@yahoo.com
ReplyDeleteassalmualaikum puan, boleh saya minta soalan past year hubungan etnik beserta jawapan , terima kasih . email eymaaa307@gmail.com
ReplyDeleteasalammualaikum...saya nak soalan etnik boleh tk puan...beserta jawapan...gmail sy- mazmiislam@gmail.com
ReplyDeleteasalammualaikum...saya nak soalan etnik boleh tk puan...beserta jawapan...gmail sy- mazmiislam@gmail.com
ReplyDeleteAssalamualaikum..saya nak soalan hub etnik beserta jawapan boleh tak puan. email saya norfadhilah732@gmail.com
ReplyDeleteassalamualaikum saya pun nak soalan beserta jawapan , ini email saya
ReplyDeletenurulnafisah786@gmail.com
tq in advance
assalammualaikum
ReplyDeletesaya berminat untuk membeli buku ini: Koleksi contoh soalan hubungan etnik
di manakah saya boleh membelinya?
assalamualaikum saya pun nak soalan beserta jawapan , ini email saya wanah.limi@gmail.com..terima kasih puann.
ReplyDeleteassalamualaikum saya pun nak soalan beserta jawapan , ini email saya ba19110273@yahoo.com terima kasih puann.
ReplyDeleteassalamualaikum..
ReplyDeletesaya pun BERMINAT nak soalan beserta jawapan,
ini email saya
azrhsish27@gmail.com
terima kaseh, puan
tq in advance