Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Monday 10 July 2017

Cerpen (ike budu, kuzi kambing) - Part 1



Teman…

Aku masih ingat ketika itu… aku keseorangan berjalan menuju ke kaunter untuk membeli tiket bas. Tanpa ku sedar kau berada di belakang ku kerana ingin membeli tiket menuju ke destinasi yang sama ke negeri cik siti wan kembang. Selepas membeli tiket aku terus keluar ke bus stop untuk balik semula ke rumah kerana perjalanan bermula malam pukul 9 malam. Tiada apa yang kufikirkan selain ingin balik ke kampong menghabiskan cuti semester ku. Lebih kurang pukul 8mlm aku tiba di perhentian bas sejam lebih awal. Pukul 8.30 pintu bas mula dibuka. Aku terus masuk ke dalam perut bas itu memandangkan aku tidak tahan dengan bau asap bas yang cukup memualkan.. Aku tidak pernah memikirkan siapa yang akan duduk di sebelahku. Aku memang macam tu aku jenis tak kisah alam sekeliling. Tiba-tiba ada seorang jejaka melabuhkan punggungnya di sebelahku….aku masih tidak kisah siapa dia. Lebih kurang satu jam selepas bas berlepas, jejaka di sebelahku menegurku..nak balik mana? Aku senyum..,mmmm kena cakap ke bisik hatiku..aku mcm layan tak layan je pertanyaannya tu..aku berlagak mcm sombong sedikit..bukan sombong sebenarnya aku malu nak layan org yang aku tak kenal. Akhirnya dengan berat hati aku bagitau dia nak blek umah saya..jejaka itu senyum dan bertanya lagi ya laa..nak blek rumah..rumahnya tu kat mana..hadoiii awak ni kelakarla…hihiiii aku terus senyum padanya. Umah saya kat kg T…awak pulak nak balik mana? Dengan pantas jejaka itu memberikan jawapan saya nak blek KB..aku terus membalas ooooo…bermula dari situ kami bercakap tak berhenti-henti bertanyakan hal diri masing-masing. Segala mak nenek cerita yang keluar dari mulut kami berdua. Yaa..aku senang berbicara dengannya walaupun pertama kali bersua. Aku merasa gembira sangat..ntahlah aku pun tak tau kenapa. Tutur bicaranya yang bersahaja, kadang-kadang aku mencuri pandang pada wajahnya..,mmm hensemyer detak hatiku..

(bersambung)…..tunggu ya..

No comments:

Post a Comment