Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Tuesday 2 July 2013

Ciri-ciri Perjuangan Orang Melayu Dulu-dulu

Kepada generasi baru masa kini, masa anda adalah berbeza dengan masa nenek moyang kita terdahulu. Ini kerana perjuangan mereka adalah:



o   Perjuangan berdasarkan objektif dan matlamat yang jelas.
o   Ikhlas berjuang untuk negara tanpa mengharapkan apa-apa balasan.
o   Mereka tidak dibayar gaji dan anugerah di atas segala usaha dan perjuangan yang dilakukan.
o   Sanggup menghunus keris dan menumpahkan darah demi kepentingan agama dan negara.
o   Sentiasa bekerjasama.
o   Berjuang kerana kepentingan negara bukan atas kepentingan individu.
o   Sanggup bersusah payah menempuh berbagai rintangan dan cabaran demi untuk kepentingan negara.
o   Tidak mudah terpengaruh dengan ugutan dan dakyah penjajah.
Tidak belot kepada negara dan mempunyai semangat nasionalisma yang tinggi


No comments:

Post a Comment