Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Wednesday 16 December 2015

KAU TIDAK TAHU

Entah kenapa entry kali ini, aku teringin menulis tentang apa yang telah aku lalui suatu ketika dahulu. Sengaja aku titipkan di sini kerana mungkin di luar sana ada insan yang senasib denganku...Iya..sesungguhnya bukan mudah untuk menjadi senang bagi diriku. Banyak onak dan duri serta liku-liku hidup yang perlu aku tempuhi kerana itulah namanya sebuah kehidupan ada pasang dan surut ada senang dan ada susah.



PUISI KAU TAK TAHU


Kau tak tahu....
Dulu..aku selalu menginginkan sesuatu tetapi ia hanya tinggal angan-angan dan kenangan. Ini kerana walaupun ada keinginan aku tidak ada kemampuan untuk memilikinya kerana aku miskin..ibu bapaku tidak mempunyai apa-apa harta dan juga wang. Kami hidup umpama kais pagi makan pagi kais petang makan petang..

Kau tak tahu....
Aku pernah makan nasi berlaukkan kicap berbulan-bulan lamanya tanpa lauk dan sayur

Kau tak tahu...
Semasa di bangku sekolah, aku berjalan kaki sejauh 2 km untuk ke sekolah sehingga kasut sekolahku berlubang di tumit

Kau tak tahu...
Semasa belajar di universiti, aku pernah berjalan sejauh 6 km untuk ke kampus lantaran tidak mampu membayar pas bas ke kampus

Kau tak tahu...
Aku pernah hanya ada RM10.00 dalam poket untuk belanja hidup selama sebulan

Kau tak tahu..
Dulu aku pernah bekerja part time di salah sebuah restoran  dengan bayaran RM2.50 satu jam

Kau tak tahu...
Aku pernah pergi bekerja tanpa sarapan dan makan tengahari kerana aku cuma ada duit tambang bas sahaja

Kau tak tahu...
Aku dan keluargaku pernah makan sardin tin kecil untuk 5 orang

Kau tak tahu...
Aku pernah makan nasi berkuahkan minyak goreng ikan yang sudah hitam

Kau tak tahu..
Aku mampu membuat sendiri teddy bear dengan mengggunakan kain perca dan kekabu depan rumahku...

Kau tak tahu...
Aku pernah pakai baju raya yang sama selama 4 tahun...ingat pesanan ibuku selagi boleh pakai ..tak payah tukar baju baru
  
Itulah secebis kisah yang mewarnai kehidupanku suatu masa dahulu....sungguh indah bila dikenang kembali walaupun ia pahit untuk dilalui tetapi itulah ketetapan yang Allah berikan kepadaku dan ahli keluargaku. Alhamdulillah di atas kurniaan ini.

No comments:

Post a Comment