Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Friday 31 May 2013

Jom Buat Duit Dengan Menulis

Salam....

Mungkin ramai di antara kita yang ingin menulis tapi tak tau bagaimana nak mula, di mana harus bermula dan nak menulis pasal apa, kan? Sebenarnya semua orang pasti ada sesuatu yang ingin diperkatakan dan dikongsi bersama orang lain.Ada juga yang tidak perasan bahawa dia ada cerita sepanjang hidupnya. Ayuhlah berkongsi dengan orang di luar sana. Menulis ni sebenarnya boleh buat duit di samping dijadikan hobi.Tengok sahaja novel harry potter yang telah membuatkan penulisnya jadi jutawan.

Dikesempatan ini saya ingin berkongsi dengan sesiapa sahaja yang ingin belajar menulis.Ada banyak peluang untuk kita menulis sama ada di suratkhabar,mahalah, novel, buku dan sebagainya.Di sini saya berikan sedikit tips untuk memulakan penulisan kita antaranya ialah


1. Idea akan datang bila2 masa dan di mana jua.Oleh itu kita mesti menyimpan idea itu dan tidak perlu menyimpan idea itu mengikut susunan.Yang penting simpan sahaja.


2. Tidak perlu nak mula menulis dengan mengadakan intro, andainya idea itu untuk bab akhir tulis sahaja.Ini kerana suatu masa kita akan susun semula.


3.Tulislah apa sahaja yang anda semua suka sama ada pendapat, buku rujukan andainya kita ni guru atau pensyarah dan jika anda tidak bekerjaya tulis sahaja novel berdasarkan pengalaman hidup anda atau pengalaman orang lain atau pengalaman hidup seharian atau mungkin juga berdasarkan keadaan dan isu masyarakat sekeliling.


4.Tulislah atau catatlah di mana sahaja anda selesa sama ada komputer atau dalam buku dan sentiasa membaww nota untuk mencatat kerana once you all dah minat nak menulis,ALlah akan melemparkan idea kepada anda di mana sahaja dan bila2 masa sahaja seperti semasa memandu, dalam bus, semasa melepak, masa tengah berholiday, tengah bershopping, tengah bersembang ngan kawan2 dan sebagainya.Yang tak syoknya masa tengah mandi pun boleh datang idea.


Sekian dulu nanti saya bagi lagi tips cukup dulu buat kali ni.Ingat jangan bazirkan masa dengan membiarkan masa kita berlalu begitu sahaja.Best tau menulis.Cubalah.

No comments:

Post a Comment