Assalamualaikum dan Selamat Datang ke Blog Saya

Blog ini diadakan khas untuk penulis berkongsi idea, pendapat dan kepakaran untuk pembaca semua. Diharap blog ini bermanfaat kepada semua khususnya kepada pelajar dan tidak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapat info yang berkaitan.

Ingin berkongsi info? bole emailkan ke hasnah@ump.edu.my. Saya merasa bangga kerana dapat berkongsi ilmu yang Allah berikan kepada saya untuk dikongsi dengan orang lain. Saya cuma berharap mereka yang membacanya turut sama mendoakan agar saya sentiasa sihat dan tidak berhenti meneruskan usaha menyampaikan ilmu kepada mereka yang memerlukan.




Monday 5 October 2015

BICARA TENTANG DIRI



BICARA TENTANG DIRI

Sesekali biarlah kita berbicara….berbicara tentang diri. Kita melihat begitu ramai orang di sekeliling kita. Ada yang berjaya, ada yang berduka, ada yang happy, ada yang derita. Ada yang kaya, ada yang miskin, ada yang berjaya ada yang gagal. Inikah nasib manusia di muka bumi ini? Cuba kita renung ke dalam diri kita pula.
Pernahkah kita bertanya siapakah diri kita?
Mengapakah kita dilahirkan di dunia ini?
Untuk apa ini semua?
Adakah kelahiran kita di dunia ini semata-mata untuk hidup dan bersuka ria?
Adakah kita hidup di dunia ini dan selepas itu kita akan mati dan tidak hidup lagi?
Adakah kita dibiarkan hidup di dunia ini melakukan itu dan melakukan ini tanpa sebarang balasan nanti? sebagai manusia sudah tentu mereka mengharapkan balasan bukan?
Sedarlah wahai teman-teman sekalian. Sesungguhnya semua kejadian di muka bumi ini tidak diciptakan untuk sia-sia dari sekecil-kecil hingga sebesar kejadian semuanya ada peranan masing-masing dan sebagai manusia yang menumpang di bumi Allah ini, kita mempunyai peranan yang sangat besar iaitu beriman kepada Allah dan melakukan segala suruhan Allah. Janganlah kita menidakkan segala nikmat yang kita dapat setiap hari…kesihatan, bernafas, melihat, mendengar, berjalan, berfikir, dan banyak lagi. Lihatlah dan sedarlah berapa ramai orang di luar sana yang terpaksa menggunakan peralatan oksigen untuk meneruskan nafas mereka, berapa ramai yang tidak dapat melihat keindahan alam kerana mereka buta, berapa ramai yang pekak di luar sana sehingga mereka menggunakan bahasa isyarat, berapa ramai yang menjadi gila, berapa ramai yang tinggal di hospital bukan berhari bahkan berbulan…bertahun dengan wayar berselirat di badan mereka…cuba renungkan ke dalam diri kita yang sihat walafiat ini…pernahkah kita mengucapkan syukur kepada pencipta terhadap nikmat yang diberikan olehNya? Kita…kita selalu lupa…kepada pencipta yang menciptakan kita dan memberikan kita nikmat sihat dan kesihatan ini. Jangan kamu pula menidakkannya…kerana segala yang ada di dunia ini semuanya ada yang membuat dan menciptanya. Kereta…ada orang yang membuatnya…rumah pun ada orang yang membuatnya…apatah lagi manusia yang merupakan makhluk yang paling indah kerana mereka diberikan otak…otak untuk manusia berfikir…tetapi manusia terlalu banyak memikirkan tentang teori dan falsafah matematik, sains, engineering...tidak ramai yang menggunakan otaknya untuk meneliti kejadian alam, kejadian manusia, langit, serta kehidupan. Sedarlah sebelum terlambat sebelum namamu dipanggil untuk ditanya tentang 3 perkara iaitu umurmu, ilmu dan hartamu. Ke manakah kamu gunakan untuk perkara tersebut semasa kamu di dunia. Semoga kita semua di bawah lindungan Allah selalu. Amin..
Harap ini menjadi terapi minda untuk kita sentiasa ingat akan diri kita dan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah.

No comments:

Post a Comment